خودرونامه

دانستنیهای بلبرینگ

بلبرینگ یا رولر برینگ قطعه ای است که وظیفه چرخش قطعات مختلف را نسبت به یکدیگر بر عهده دارد. تقریبا در هر قطعه ای که می چرخد می توان سراغ آن را گرفت. در خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه، این قطعه نقش بسیار با اهمیتی را بازی می کند. در بخشهای مختلف خودرو نظیر موتور خودرو (سیستم فید، سیستم برقی، سیستم خنک کاری، سیستم روغنکاری و …)، سیستم تعلیق خودرو و چرخها، گیربکس و سیستم انتقال قدرت که قطعات متحرکی دارند از بلبرینگ استفاده می شود. در بعضی از بخشهای خودرو از بلبیرینگها استفاده می شود و در برخی دیگر از رولربیرینگ.

تفاوت بلبرینگ و رولربرینگ

تماس بلبرینگ هنگام چرخش به صورت نقطه ای می باشد و در جایی استفاده می شود که نیاز به سرعت بالا، اصطکاک کم و در عین حال تحمل نیروی کمتر می باشد. در رولربرینگها تماس به صورت سطحی است و در جایی استفاده می شود که سرعت پایینتر و نیاز به تحمل نیروی بیشتری است. برای مثال در قطعاتی مانند هرزگرد، دینام خودرو و واترپمپ که دور نسبتا بالاست و نیروی کمتر اعمال می شود، از بلبرینگها استفاده می گردد و در چرخها و ژامبونها که نیروی بیشتری وجود دارد و دور پایینتر از رولبرینگها.

نحوه تماس در بلبرینگ
نحوه تماس در رولبرینگ

بخشهای مختلف یک بلبرینگ

یک بلبرینگ با ساختار استاندارد از چهار بخش ساخته می شود. 1- کنس داخلی 2- کنس خارجی 3- ساچمه یا رولر 4- قفس (cage)

لقی داخلی

لقی داخلی یک بلبرینگ فضایی است که یک کنس می تواند در جهت شعاعی و یا محوری نسبت به کنس دیگر جابجا شود. بسته به کابرد بلبرینگها لقی آنها تعریف می شود. کلاس لقی بلبرینگها با کدهای C4 ،C3 ،C2 ،C1 و C5 می شود. از C1 تا C5 میزان لقی کاهش پیدا می کند. برای مثال در گیربکس خودرو با توجه به حساسیت آن معمولا از کلاس استاندارد C3 استفاده می شود. لقی یکی از عوامل مهم در صدای بلبرینگ می باشد. همچنین در دقت عملکرد آن بسیار موثر است.

مفهوم لقی

عملیات حرارتی و سخت کاری

بلبرینگها باید:

  • به اندازه کافی سخت باشند تا در برابر خستگی و تغییر شکلهای پلاستیک مقاومت کنند.
  • در برابر نیروهای اعمالی به اندازه کافی مقاوم باشند.
  • در برابر تغییرات ابعادی مطابق تلرانسها پایدار باشند.

این خصوصیات با عملیات و حرارتی و سخت کاری حاصل می شود.

همچنین یکی از مهمترین موارد برای تحمل گرما در بلبرینگها و کاهش اصطکاک استفاده از گریسهای مناسب و به خصوص گریسهای مقاوم به دما برای بلبرینگها دور بالا می باشد.

اهمیت استفاده از بلبرینگ استاندارد

نظر به اهمیت عملکرد بلبرینگ و عدم امکان بررسی پارامترهای تخصصی آن بدون امکانات آزمایشگاهی، بهترین روش برای تهیه بلبرینگ مراجعه به تامین کنندگان آگاه و متخصص می باشد. امدادیدک با توجه به بهره مندی از نیروی حرفه ای و متخصص بنا دارد تا اطلاعات بلبرینگهای پر مصرف خودرو و نیز تعدادی از منابع معتمد تامین آن را با فروشندگان قطعات خودرو، تعمیرکاران و مصرف کنندگان عزیز به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *