خودرونامه

گیربکس

به زبان ساده، گیربکس خودرو، جعبه دنده خودرو است. این تقریباً مشابه سیستم تعویض دنده و زنجیر است که دوچرخه ها از آن استفاده می کنند. این قطعات همیشه مستقیماً با موتور در ارتباطند تا تسمه و سیستم دنده متصل شده آنها بتواند به طور مؤثری توان احتراق تولید شده توسط موتور را به حرکت فیزیکی تبدیل کند.

بدون گیربکس، قدرت انفجاری که توسط یک موتور احتراق داخلی خودرو تولید می‌شود، برای راه‌اندازی یا توقف خودرو یا رانندگی نسبتاً آهسته، بسیار زیاد است. یک جعبه دنده معمولی از پنج تا شش دنده و یک مجموعه دنده های انتخابگر تشکیل شده است – که به راننده اجازه می دهد تا میزان قدرت تحویل به ماشین را بدون تغییر سرعت موتور کنترل کند. به عبارت دیگر، گیربکس خودرو کمک می‌کند تا مطمئن شوید که موتور شما با سرعت مناسب بدون حرکت خیلی سریع یا خیلی کند برای نیازهای شما می‌چرخد. همچنین تضمین می کند که چرخ های شما مقدار مناسبی از قدرت را دریافت می کنند. بدون گیربکس، راه اندازی و توقف هر خودرو دشوار و کاملاً غیر قابل اعتماد خواهد بود.

گیربکس چه کاری انجام می دهد؟

گیربکس برای هر وسیله نقلیه موتوری لازم است تا از تخریب موتور جلوگیری شود. بدون گیربکس، موتورهای خودرو برای پایداری ساختاری خیلی سریع می چرخند، به این معنی که اکثر موتورها دچار نوسانات شدید شده و بیش از حد گرم می شوند. علاوه بر این، هر خودرویی بدون گیربکس قادر به مهار سرعت موتور نیست و حداکثر سرعت آن توسط گیربکس محدود می شود. یک گیربکس بسته به سرعت خودرو و ورودی گاز (یعنی چقدر پدال ماشین خود را به سمت پایین فشار می دهید) دنده ها را تغییر می دهد تا RPM یا “دور در دقیقه” موتور به طور مناسب پایین نگه داشته شود. این عملکرد دو فایده دارد:

مصرف سوخت کاهش می یابد.
چرخش چرخ دنده ها موتور شما را دچار اضافه بار نمی کند.

علاوه بر این، گیربکس به شما امکان می دهد در صورت لزوم از انرژی موتور خودرو خود استفاده کنید. وقتی آهسته رانندگی می کنید، می توانید در دنده پایین تر بمانید و از آسیب رساندن به موتور خود جلوگیری کنید. وقتی باید سریع‌تر حرکت کنید، می‌توانید دنده‌ها را به سطح بالاتری تغییر دهید. با انجام این کار، گیربکس به شما این امکان را می دهد که از قدرت بیشتری بهره مند شوید و چرخ ها را با سرعت بیشتری بچرخانید.

در ساخت گیربکس از فناوریهای متنوعی استفاده می شود؛ از ریخته گری و فورج تا دنده زنی و سنگ زنی. با توجه به عملکرد دینامیکی گیربکس و نقش بسیار با اهمیت آن در خودرو قطعات آن باید از منابع معتبر دارای صلاحیت و استانداردهای مورد قبول خودروسازان تامین شوند. امدادیدک بیش از 6 سال انواع قطعات گیربکس خودروهای داخلی از پراید و تیبا تا پژو 405 و 206 را با همکاری یکی از مهمترین شرکتهای تامین کننده داخلی برای خطوط تولید خودورسازان تهیه و در شبکه پخش خود به همکاران فروشنده قطعات یدکی عرضه می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *