خودرونامه

سیستم فید (FEAD) خودرو و قطعات آن

امروزه بیش از هرزمان دیگری سیستم فید خودرو (FEAD_Front End Axiulary Drive) اهمیت پیدا کرده است. در موتورهای هوا خنک نظیر فولکس واگن بیتل مدل قدیم تسمه ها فقط برای حرکت دادن پروانه رادیاتور و دینام برای شارژ باتری مورد استفاده قرار می گرفت. برای ایجاد کشش لازم در تسمه در این نوع موتورها از واشرهای تعبیه شده بین پولی سر میل لنگ و پولی دینام استفاده می شد.

در موتورهای آب خنک، واتر پمپ هم در سیستم فید باید به حرکت در بیاید. در نتیجه تسمه های وی شکل (تسمه هایی که سطح مقطع آنها به صورت حرف انگلیسی V می باشد) باید با قطعات بیشتری در تماس باشند. در این سیستمها کشش لازم در تسمه توسط تسمه سفت کن دینام ایجاد می شود.

به مرور در مواجهه با افزایش نیازهای رفاهی در خودروها، قطعاتی نظیر پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور سیستم تهویه مطبوع نیز به سیستم فید اضافه شدند.همچنین با رشد سیستمهای برقی و الکترونیکی در خودروهای جدید نیاز به افزایش ظرفیت شارژ باتری و ارتقای کارکرد دینام افزایش یافت . نیاز به افزایش ظرفیت شارژ دینام و باتری با گشتاور انتقالی مورد نیاز برای سایر مجموعه ها همزمان شد. از آنجا که تسمه های نسل قبل وی شکل ساده و صاف توان انتقال این گشتاور را نداشتند با تسمه های جدید وی شکل دندانه دار جایگزین شدند. در مقایسه با یک تسمه ساده و صاف، تسمه های دندانه دار در تماس کمتر توان انتقال گشتاور بیشتری دارند. هرزگردها وظیفه تغییر جهت تسمه برای تماس با پولیهای موجود در سیستم فید را دارند و تسمه سفت کنها وظیفه ایجاد کشش لازم در تسمه را. سیستمهای استارت/استاپ یکی دیگر از سیستمهای جدیدی است که در سیستمهای مدرن فید وارد شده اند.

با توجه به آنچه گفته شد آزمون سیستم فید و عملکرد مناسب آنها و سرویس و تعمیرات آنها بیش از هر زمان دیگری اهیمت یافته است. به ویژه استفاده از قطعات مناسب با مواد اولیه و ساختار استاندارد در موتورهای جدید نیازمند توجه خاص است. باید توجه داشت بهترین روش برای تعمیر و سرویس سیستم فید تعویض همزمان کلیه قطعات این سیستم می باشد.

با توجه به آنچه گفته شد آزمون سیستم فید و عملکرد مناسب آنها و سرویس و تعمیرات آنها بیش از هر زمان دیگری اهیمت یافته است. به ویژه استفاده از قطعات مناسب با مواد اولیه و ساختار استاندارد در موتورهای جدید نیازمند توجه خاص است. باید توجه داشت بهترین روش برای تعمیر و سرویس سیستم فید تعویض همزمان کلیه قطعات این سیستم می باشد.

این چیدمان با توجه به این که موتورها دائما در حال کوچک شدن هستند (برای پایین آوردن قیمت) بسیار ارزشمند است. کاهش حجم و تعداد سیلندرها در موتور موجب بی نظمی بیشتر در حرکات چرخشی موتور می شود که بار بیشتری به سیستم فید تحمیل می کند. مراحل چهارگانه مکش، تراکم، احتراق و تخلیه در موتور سبب می شوند که میل لنگ در شرایط مختلفی از لحاظ اعمال نیرو قرار گیرد. این شرایط سرعتهای چرخشی لحظه ای مختلفی را سبب می شوند که در نتیجه لرزشها و ارتعاشات لحظه ای متفاوتی بر میل لنگ، تسمه و کل سیستم فید تحمیل می شود.
برای به حداقل رساندن این نوسانات و ارتعاشات باید از قطعاتی استفاده شود که به شکلی مناسب این نوسانات و ارتعاشات را اصطلاحا میرا کنند (از بین ببرند). پولیهای سر میل لنگ، تسمه سفت کنها و هرزگردها در استانداردهای خودروسازان با توجه به این موضوع مهم طراحی شده اند و توجه به این نکته در انتخاب این قطعات بسیار اهمیت دارد.

قطعات سیستم فید خودرو:

  • تسمه مارپیچی دندانه دار
  • هرزگرد دینام (غلطک هرزگرد دینام)
  • پولی دینام
  • تسمه سفت کن دینام (مجموعه تسمه سفت کن دینام)
  • پولی سر میل لنگ
  • پولی واترپمپ
  • پولی پمپ هیدرولیک فرمان

قطعات سیستم فید موجود در سبد پخش لوازم یدکی عمده امداد یدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *