خودرونامه

سنسور (فشنگی) دمای آب خودرو

موتور خودروی شما و به دنبال آن مایع خنک کن آن که معمولا ترکیبی از آب و ضد یخ و یا ضدجوش است، پس از یک رانندگی عادی چقدر داغ می‌شود؟ شاید شما این را ندانید، اما خوشبختانه سنسور دمای آب موتور خودروی شما می‌داند! این سنسور دمای کارکرد مناسب را حفظ می‌کند و هنگامی که ایرادی را تشخیص دهد به سیستم کامپیوتر یا ECU خودرو هشدار می‌دهد. اما این سنسور واقعا چطور کار می‌کند و هدف از کارکرد آن چیست؟

سنسور یا فشنگی دمای آب موتور چگونه کار می‌کند؟

در اکثر خودروها سنسور خنک کننده دما(CTS) در جایی نزدیک به ترموستات موتور تعبیه شده است که کارکرد مناسب آن را ممکن می‌کند. سر سنسور خنک کننده معمولا در مجاورت مایع خنک کننده (محلول آب و ضد یخ) قرار دارد. این سنسور از طریق اندازه‌گیری دمای ترموستات یا مایع خنک کننده کار می‌کند. پس از این، دمای خوانده شده به ECU (کامپیوتر و یا سیستم کنترل الکترونیک خودرو) ارسال می‌شود. ECU و یا کامپیوتر خودروی شما از این اطلاعات دمایی برای ادامه کار و تنظیم کارکرد موتور استفاده می‌کند. کارکرد این قطعه نگه داشنن دمای موتور را در محدوده ایده‌آل است.

هنگامی که سیستم کنترل الکترونیک خودرو یا همان ECU اطلاعات دمایی را از سنسور دریافت کند ممکن است فن خنک‌ کننده را خاموش یا روشن کند. علاوه بر این ممکن است پیامی برای دریافت مخلوط سوخت غنی‌تر یا باز کردن ٍEGR (شیری برای گرداندن گازهای حاصل از احتراق در موتور برای رساندن دمای موتور به دمای بهینه – در خودروهای داخلی EGR وجود ندارد) ارسال کند.

زمانی که سنسور دمای خودرو دچار مشکل می‌شود

این مسئله می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد که شامل بالا رفتن دمای موتور نیز می‌شود. اگر شما بدانید که سنسور یا فشنگی دمای موتور در کجا قرار دارد و ظاهر آن به چه شکلی است، میتوانید بررسی کنید که ترک نخورده یا شکاف نداشته باشد. درحالی که این بازدید چشمی می‌تواند موثر باشد، نمی‌توان تنها به آن اکتفا کرد. زیرا سنسور ممکن است بدون هیچ مدرک ظاهری دچار مشکل شود. بصورت کلی اگر این سنسور کارنکند، پیغام خطایی به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند و چراغ چک موتور روشن می‌شود. اگر چراغ چک موتور خودرو شما روشن است حتما خودرو را نگه دارید و به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

تعویض سنسور دمای خودرو

در نهایت این سنسور پس از مدتی نیاز به تعویض خواهد داشت. اگر موتور به هر شکلی دچار آسیب دیدگی شود، تعویض سنسور دما ضروری است، مطمئنا شما نمی‌خواهید خودرویی را که سنسور آن معیوب است برانید. حتی فرسودگی خودرو می‌تواند سنسور را در طول زمان خراب کند. بهتر است تعمیرکاران متخصص سنسور دمای موتور را تعویض کنند. این شیوه نگهداری میتواند شما را از ناراحتی ها و مشکلات بعدی در امان نگه دارد.

فشنگیهای سبد پخش لوازم یدکی امداد یدک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *