خودرونامه

5 نکته رانندگی برای طولانی کردن عمر موتور خودروی شما (بخش چهارم)

درست و به موقع دنده عوض کنید

این نکته بیشتر برای رانندگان اتومبیل های دارای گیربکس دستی است. اگر گیربکس اتوماتیک دارید ، سیستم اتوماتیک از خود مراقبت می کند – اما باز هم مهم است که ماشین در دنده مناسب باشد.

این نکات در سیستمهای انتقال قدرت جدیدتر که به راننده اجازه می دهند دنده را به صورت الکترونیکی انتخاب کند ، مانند گیربکس های “تیپ ترونیک” یا دو کلاچه نیز کاربرد دارند.

مهم است که در هنگام رانندگی در دنده صحیح باشید. اگر دارای گیربکس دستی هستید ، احتمالاً متوجه شده اید که رانندگی بیش از حد طولانی در دور بالا و دنده پایین باعث می شود ماشین لرزش و حرکت کندی داشته باشد. این موقعیت فشار غیرضروری به موتور وارد می کند و می تواند به سر سیلندر آسیب برساند و منجر به تعمیرات گران قیمت شود.

علاوه بر این، بهتر است از اعمال ترمز بیش از حد روی موتور خودداری کنید. ترمز موتور هنگامی است که با دنده بالاتر (سبکتر) رانندگی می کنید ، سپس به دنده پایین (سنگین) می روید و پای خود را از پدال گاز بر می دارید. این امر باعث افزایش دور موتور و کند شدن حرکت خودرو بدون استفاده از ترمز می شود.

اگرچه کاهش سرعت خودرو موثر است و می تواند دور زدن در پیچ ها را آسان کند، ترمز موتور می تواند باعث فرسایش بیش از حد موتور شود. بهتر است در مواقعی که باید سرعت خود را کم کنید از ترمز استفاده کنید و پس از کاهش سرعت به دنده پایین تر بروید. این امر همچنین فشار کمتری به قطعات کلاچ و سیستم انتقال قدرت شما وارد می کند.

و اما نکته آخر در مرحله بعدی: چرا رانندگی با بارهای سنگین کار درستی نیست.

مقالات مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *